پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6025
-
الف
+

مریم امیرجلالی: «متهم گریخت» از دل مردم بیرون آمده بود

مریم امیرجلالی درباره مجموعه تلویزیونی «متهم گریخت» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

برای مخاطبان تلویزیون به خصوص آنهایی که سریال‌های طنز را دنبال می‌کنند چهره آشنایی است. هرچند در بیشتر نقش‌هایش گاهی عصبانی می‌شود و داد و بیداد راه می‌اندازد. مریم امیرجلالی بازیگری است که اگرچه خیلی دیر وارد این عرصه شده، اما طی این سال‌ها توانسته جایگاه خودش را میان مخاطبان تلویزیون باز کند، از کارهای به یادماندنی این هنرمند می‌توان به سریال‌های «خانه به دوش»، «هتل»، «ترش و شیرین»، «متهم گریخت» و… اشاره کرد. شبکه آی‌فیلم به بهانه بازپخش مجموعه تلویزیونی «متهم گریخت» با این هنرمند به گفت‌وگو پرداخته است:

خانم امیرجلالی شما پس از ورود به عرصه بازیگری توانستید جایگاه خود را در ژانر طنز ثابت کنید و تبدیل به یکی از بازیگران پرکار در دهه 80 شوید. شمایی که با تلویزیون به مردم معرفی شدید از آن فاصله گرفتید و به عبارتی روی به گزیده کاری آوردید که این گزیده کاری بیشتر در کارهای سینمایی دیده می شود. دلیل کمرنگ شدن حضورتان در مجموعه‌های تلویزیونی چیست؟

شما نگاهی به مجموعه های تلویزیونی گذشته یا همان دهه 80 کنید، چه کارهای طنز چه اجتماعی، می‌بینید چه تعداد از بازیگران توانای ما خانه‌نشین شده‌اند و برای‌شان سوال است که چرا ما به کار دعوت نمی‌شویم اما خانم و آقای فلانی مدام در آثار مختلف حضور دارند.

متاسفانه ما چند سالی شاهد فیلمنامه‌هایی با کیفیت پایین هستیم که قبل از نوشتن فیلمنامه همه‌ نقش‌ها به بازیگران داده شده است بدون آنکه ببینند این نقش مناسب فلان بازیگر است یا خیر!!! سازوکار طوری شده است که حتما باید لابی‌های خاصی داشته باشی تا بتوانی نقش بگیری و این روزها کمتر به توانایی بازیگران توجه می‌کنند. اینکه می‌گویند مریم امیرجلالی گزیده کار شده است درست نیست، من هم دوست دارم در سریال‌های با کیفیتی مثل «متهم گریخت»، «خانه به دوش»و... به خانه مردم بازگردم اما متاسفانه گویا باید به دنبال یک معجزه باشم که این اتفاق بیفتد.

خب برای سریال‌هایی مثل «متهم گریخت»، «خانه به دوش» و «ترش و شیرین» چه اتفاقاتی افتاد که بین مردم آنقدر محبوب است و الان سریال متهم گریخت که از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود بعد از سال‌ها بازهم مردم از آن استقبال می‌کنند. دلیل این محبوبیت از نظر شما چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلالیل موفقیت این سریال‌ها وجود فیلمنامه‌های درجه یکی بود که برایشان نوشته شده بود. «متهم گریخت» قصه فوق‌العاده خوبی داشت و می‌شود گفت از دل خود مردم بیرون آمده بود و برای همین شخصیت‌های این سریال برای مردم آشنا بودند. آدم‌های قصه شبیه مردم بودند و اتفاقاتی که برای شخصیت‌ها می‌افتاد مردم آن‌ها را درک می‌کردند و برایشان غیرواقعی نبود. این نزدیکی سریال با مردم هم یکی دیگر از دلایل موفقیت این سریال‌ها بود. از نکات دیگر می‌توان به وجود تیم کارگردانی خوب اشاره کرد که رضا عطاران یکی از کارگردانان ناب تلویزیون بود. این را بگویم، زمانی که می‌شنوم مردم از سریالی که پس از سال‌ها بازپخش می‌شود استقبال می‌کنند و سریالی از تلویزیون پخش می‌شود، مخاطب با جان و دل به تماشای آن می‌نشینند و بعد از آن در خیابان جلوی مرا می‌گیرند و درباره سریال و نقش من صحبت می‌کنند، بهترین لحظات عمرم هستند و در واقع، من سال‌هاست دستمزد اصلی‌ام را از مردم گرفته‌ام و وجود آنها برایم دلگرم‌کننده و پشتوانه بوده است.

پس شما جای خالی رضا عطاران را در تلویزیون حس می‌کنید؟

رضا عطاران هر کاری در تلویزیون می‌ساخت آن کار به قول معروف می‌گرفت. رضا عطاران بازیگران را می‌شناخت و آن‌ها را برای بهترین نقش انتخاب می‌کرد به گونه‌ای که همه می‌گفتند فلان بازیگر بهترین گزینه برای فلان نقش بود و کس دیگری نبود که بهتر از آن بازی کند. او انتخاب بازیگران را بر اساس توانایی‌های‌شان انجام می‌داد و فیلمنامه خوب انتخاب می‌کرد و همه ما با جان و دل کار می‌کردیم. مردم کشور ما باهوش هستند و نمی‌شود با ادبیات سطح پایین و به هر طریقی آن‌ها را خنداند؛ آنها کار خوب و بد را تشخیص می‌دهند. من خودم هیچ وقت در کارهای طنز ادا درنیاوردم و به قول معروف نخواستم مخاطب را گول بزنم.

خانم امیر جلالی، شما به عنوان بازیگر، دوست دارید در نقش‌های جدی یا طنز بازی کنید؟

واقعیت این است که من در طول این سال‌ها تلاش داشتم در هر نقشی که بازی می‌کنم به تکرار نیفتم و مردم با دیدن من خوشحال شوند تا دلزده. خود من هم مانند تمام بازیگران دیگر دوست دارم خودم را در نقش‌های مختلف بسنجم تا ببینم توانایی‌ام برای کدام ژانر بیشتر است.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

در روزهای اخیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» به پایان رسید که در آن با مجید صالحی، مهران غفوریان، علی مشهدی و بهنوش بختیاری همبازی بودم و این کار یک مضمون کمدی دارد که امیدوارم نمره خوبی از مخاطبان بگیرد. من همیشه از صمیم قلبم تلاش کرده‌ام که مردم لبخند بر روی لب‌هایشان باشد و لبخند مردم را نمی‌شود با چیزی عوض کرد و یا روی آن قیمتی گذاشت. امیدوارم مردم سرزمینم همیشه شاد باشند و خوشحالم که نقش کوچکی در شادی مردم دارم.

***مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم**

نظر شما
ارسال نظر